2018 gjordes undersökningar av sjunkna Skytteren, med hjälp av försvarsmakten. Ubåtsräddningsfatyget Belos låg över vraket där dykare undersökte hur man skulle kunna bärga de uppskattningsvis 400 kubikmeter olja som vraket rymmer.
2018 gjordes undersökningar av sjunkna Skytteren, med hjälp av försvarsmakten. Ubåtsräddningsfatyget Belos låg över vraket där dykare undersökte hur man skulle kunna bärga de uppskattningsvis 400 kubikmeter olja som vraket rymmer. Bild: Lasse Edwartz

Planen: Så ska Skytteren tömmas på olja

Nu är det bestämt hur ”Sveriges miljöfarligaste vrak” ska tömmas på olja, där det ligger på 74 meters djup utanför Bohuskusten. Skytteren har legat på botten vid Måseskär i snart 80 år, men snart börjar arbetet.

ANNONS

Fartyget sjönk den 1 april 1942 vid Måseskär och vraket, som innehåller stora mängder olja, klassas av Sjöfartsverket som Sveriges mest miljöfarliga vrak. Risken att oljan läcker ut bedöms vara stora eftersom vraket är så nedbrutet efter att ha legat så länge på havsbotten.

LÄS MER:200 omkom till sjöss – nu hedras offren med minnesskylt

Flera gånger har vraket undersökts, bland annat med hjälp av Försvarsmakten och med hjälp av en undervattensrobot. Nu har Havs- och vattenmyndigheten (HaV) tillräckligt med information för att påbörja bärgningen av oljan.

LÄS MER:Fartygsöden på Tjörn skildras i ny bok

Uppemot 400 kubikmeter olja

– Vi räknar med att kunna befria havet från kanske fyrahundra tusen liter olja, säger Fredrik Lindgren, utredare vid HaV i ett pressmeddelande.

Genom upphandling har ett danskt företag anlitats för arbetet, som leds av HaV. Arbetet utförs av dykare och med undervattensrobot och planen är att borra sig till de utrymmen där oljan finns och sedan pumpa upp den till fartyg på ytan, förklarar HaV i pressmeddelandet. Förutom oljan ska vraket också rensas från spökgarn.

ANNONS

Arbetet börjar i mitten av september.

ANNONS