Till öarna Malö, Flatö och Ängö måste man ta bilfärja, här är ordinarie färja mellan Malö och Fröjdendal på Orust.
Till öarna Malö, Flatö och Ängö måste man ta bilfärja, här är ordinarie färja mellan Malö och Fröjdendal på Orust. Bild: Erika Olofsson

Elfärja ersätts av diesel: ”Används av alla”

Elfärjan som normalt trafikerar Malöleden håller på att renoveras. Ersättaren uppskattas inte av alla.
– Motorn stängs inte av, färjan ligger vid kaj med motorn igång dygnet runt, hävdar en boende på Malö.

ANNONS
|

Han beskriver ett konstant ljud från ersättningsfärjan, att den mullrar och sprider ut en lukt av avgaser.

– Färjan känns ranglig och inte säker, dessutom spyr den avgaser dygnet runt, säger den boende på ön som dagligen pendlar med färjan.

Han vill inte gå ut med sitt namn men vill lyfta situationen vid färjan. En situation han menar inte är bra varken för färjans personal eller för miljön.

– Det är en gammal färja de satt in, den ryker och låter. Jag har pratat med färjepersonalen som säger att färjan måste vara igång. Det är synd om färjans personal som måste arbeta i den här miljön.

ANNONS

Färjeledens längd är 230 meter och överfartstiden är kvicka tre minuter med vändande tur. Färjan har sin hemmahamn på Malö, där färjan enligt pendlaren är igång dygnet runt.

– Det är inte bra för miljön eller för personalen att ha denna dieselmotor på hela tiden. Jag förstår att färjan ska vara här tillfälligt, fram till midsommar, men ska personal och natur behöva ha detta dieselmoln i så många veckor till?

Enligt Felicia Danielsson, presskommunikatör vid Trafikverket, är det ingen miljöbov som satts in på leden.

– Färjan uppfyller samma krav som den ordinarie men är av äldre modell som inte har eldrift utan en dieselmotor för framdriften, därav avgaserna. Färjan är besiktigad och godkänd enligt gällande regelverk.

Går färjan verkligen inte att stänga av?

– Den går att stänga av, den är inte igång dygnet runt.

Ersättningsfärjan som fram till midsommar trafikerar Malö-Fröjdendal är den enda reservfärja som Trafikverket har på Västkusten.

– Den används av alla linleder i Västsverige.

Vad är fel med ordinarie färja?

– Det är inget fel, det är ett planerat underhåll som görs vart tredje år.

LÄS MER:Nytt galleri på Flatön ska bli en levande mötesplats

LÄS MER:Edriven linfärja gör färden helt fossilfri

LÄS MER:Tre föreningar på Flatön delar på folkhälsopriset

ANNONS