Edriven linfärja gör färden helt fossilfri

Med eldriven linfärja blir färden helt fossilfri. Lyrledens linvägfärja Annie har uppgraderats till el och med det minskar utsläppen i naturen.

ANNONS
|

Alldeles tyst glider den över vattnet mellan Lyresten och Lyr. Endast ett svagt susande hörs från det stora hjul som drar upp kabeln. Färjan Annie som varje år transporterar över 50 000 fordon har konverterats från diesel till eldrift. Satsningen på att bygga om Annie, fem miljoner har det kostat, är en medveten insats från Trafikverket på miljön.

– Linfärjan får sin el från elnätet i land. Via en elkabel som matas in och ut genom ett hjul på sidan av färjan kommer energin till motorerna, säger Erik Froste, rederichef vid Färjerederiet.

Satsningen på eldrift gör att färjan inte för några fossila utsläpp under resans gång. Hjulet matar ut kabeln vid avgång och rullar in den vid resan åter. Elen går till två motorer som i sin tur driver två vinschar som drar färjan fram och åter via vajrar. Skulle det bli elavbrott eller något annat inträffar som gör att det inte går att få ström via kabeln finns det reservåtgärder.

ANNONS

– Den dieselmotor vi tidigare hade i färjan har bryts ut mot ett dieselgenerationset för reservkraft. Den går in om vi får strömavbrott vid land. Den motorn ger ytterst lite utsläpp i jämförelse med den tidigare dieselmotorn som färjan hade, säger Jonatan Svensson, områdeschef.

Annie är i dag en av landets renaste bilfärjor. Färjan är den sjunde gula färjan i Färjerederiet som nu går på el. Trafikverkets färjerederi har 41 leder i landet som transporteras av 71 färjor. På Orust finns inte bara färjan till Lyr, det finns även gula färjor som trafikerar Malö och Flatö, Ängön och Dragsmark samt Svanesund och Kolhättan. Fyra färjeleder i en kommun, det gör Orust till en unik kommun sett till antal leder jämfört med antalet innevånare.

En ren och fossilfri färja men även en färja som ger körglädje till de sex i besättningen som turas om att köra Annie. John-Anders Larsson, befälhavare för dagen, är mycket nöjd med satsningen som gjorts på Annie. Han är en veteran i yrket med 40 års erfarenhet från att köra färjor.

– Jag började på färjan till Klädesholmen, då Tjörnbron rasade körde jag färjan i Svanesund och där blev jag kvar i tio år. Jag har även kört Malöleden och nu de senaste 16 åren har jag kört Annie. Det är käckt, jag bor i Skärhamn så jag kan ta båten hemifrån till jobbet.

John-Anders visar runt i styrhytten. Det har satsats mycket på elektronik och enklare manövrering för personalen. Eldriften är en klar fördel menar John-Anders. Han har ett hjärta för miljön och anser att satsningen på en fossilfri led är bra.

– I juli tog vi ut 1700 kilowattimmar, med dieselmotorn drog vi tidigare 2 500 liter, jämför John-Anders.

Färjeledens längs är endast 200 meter och överfartstiden bara tre minuter lång. John-Anders hejar glatt åt bilisterna som kör på färjan. Under åren har han lärt känna dem väl.

– Ja, det har blivit så. En har blivit lite vän med dem som åker varje dag. Det är ett roligt jobb vi har och nu när Annie är så fin så är det så klart ännu roligare att jobba.

Erika Olofsson

0303-728229

erika.olofsson@lokaltidningensto.se

ANNONS