60 år sedan Lilla Askerön fick sin väg – tack vare lokalprofilen

Vägen som går från Orust ut till Lilla Askerön invigdes 1961 och därmed fyller vägen nu 60 år. Den är ett resultat av en flitig och talför lokalprofil som samarbetade med andra bönder på ön för att få igenom bygget. Vägen gjorde det möjligt att ta sig med bil över till ön. Något som de enklare båtförbindelserna, som tidigare fanns, inte tillät.

ANNONS

Vid Säckebäck på Orust börjar vägen som går över sundet ut till Lilla Askerön. Den 15 augusti 1961 invigdes förbindelsen till ön vilket också har förevigats med vit färg på klippkanten utmed vägen.

Hans-Olof Andersson bor själv inte längre på ön, men han har släkt där och har därför länge intresserat sig samt skrivit och sammanställt mycket om öarnas historia. Han berättar om mannen som gjorde vägen möjlig, Jacob Johansson. En bonde som verkade i kommunen på Tjörn och drev på förslaget om vägbygget, och fick till slut igenom det.

Hans-Olof Andersson har länge intresserat sig för Stora och Lilla Askeröns historia. Han bor själv inte där längre, men har släkt där
Hans-Olof Andersson har länge intresserat sig för Stora och Lilla Askeröns historia. Han bor själv inte där längre, men har släkt där Bild: Privat

– Han bodde på Lilla Askerön och hans släkt hade funnits där ute i generationer tillbaka. Så långt bak man kan komma nästan. Han var väldigt aktiv där ute i kommunen och med vägverket. Han låg på och kämpade för att ön skulle få en fast förbindelse. Det var nog inte så enkelt, men han hade talets gåva och var flitig och lyckades till slut få med dem på sin sida, säger Hans-Olof Andersson.

ANNONS
Jacob Johansson var en bonde som drev på förslaget om vägen ut till Lilla Askerön.
Jacob Johansson var en bonde som drev på förslaget om vägen ut till Lilla Askerön. Bild: Wilhelm Ängermark

Öborna fick stå för en tiondel

För att vägbygget skulle kunna genomföras behövde öborna gemensamt betala en tiondel av den totala summan för vägbygget. Därför gjordes en överenskommelse med Tjörns kommun där bönderna tilläts sälja mark för att ha råd med sin tiondel av de 400 000 kronor som vägen kostade att bygga.

– Eftersom bönderna fick vara med och betala tio procent av kostnaden, fick de lov att sälja tomter för att finansiera det. Så därför styckade de av och sålde sommarstugetomter på bondgårdarna där ute. Det var väl betungande att få tag i så mycket pengar plötsligt. 40 000 kronor fick de skjuta till. Ungefär som 800 000 kronor idag, säger Hans Olof.

Tidigare fanns det bara enklare båtförbindelser ut till ön, eller så fick man ta sig dit för egen maskin, förklarar Hans-Olof.

– Första förbindelsen var en liten brygga och någon lite mindre båt som gick emellan Hälleviksstrand och in till Stenungsund. Eller också fick man ro över till Tjörn eller ta sig ut med segelbåt.

Införde ångbåtstrafik

Förbindelserna utvecklades sedan och det infördes regelbunden ångbåtstrafik ut till ön. Sedermera kunde man också nyttja de förbindelser som var kopplade till Stora Askerön.

– Man lyckades få Marstrandsbolaget som körde ångbåtar ut med kusten att bygga en brygga och få anlöp. Efter det hade det blivit fler förbindelser över till stora Askerön och då gick den även till lilla ön och lade till. Så då kunde man ta sig till Stenungsund den vägen. Men annars var det med egna båtar som gällde.

Ångbåten St Erik lägger till på ångbåtsbryggar på Lilla Askerön.
Ångbåten St Erik lägger till på ångbåtsbryggar på Lilla Askerön. Bild: Ivar Pettersson

När vägen sedan byggdes innebar det möjlighet för biltrafik ut till ön. Något som inte varit genomförbart med de tidigare båtförbindelserna. De enda fordonen som fanns tillgängliga på ön var några traktorer.

– Det fanns inga bilar där ute. Jag tror att det fanns en traktor på Lilla Askerön och kanske en på Stora Askerön. Det var väl det man hade fraktat ut. Det fanns ju inga vägar, säger Hans-Olof.

Kaj och Karin Ringsberg har haft flera sommarhus i området sedan 70-talet. Här promenerar de på vägen över sundet.
Kaj och Karin Ringsberg har haft flera sommarhus i området sedan 70-talet. Här promenerar de på vägen över sundet. Bild: Gustav Ingerhage

60 år senare

Kaj och Karin Ringsberg bor i Göteborg, men har ett sommarhus på Lilla Askerön. Lokaltidningen träffar dem när de kommer promenerande på vägen. Kaj och Karin berättar att de först hade ett sommarhus på andra sidan sundet i Säckebäck. Några år senare köpte de istället ett hus ute på Lilla Askerön.

– Till Säckebäck kom vi 1972. Då hade vi bekanta här ute på lilla Askerön. På den tiden gick man ju alltid över, säger Kaj Ringsberg.

De menar att vägen såhär 60 år senare har blivit en självklarhet, men också en nödvändighet. De förklarar att troligtvis inte hade klarat sig utan den.

– Det dök nog aldrig upp i vårt huvud hur det skulle vara utan den. Det blir ju mycket enklare, säger Karin Ringsberg.

Vid återvinningsstationen som ligger utmed vägen, står Rolf och slänger förpackningar ur sin röda bil. Han var tio år när vägen byggdes, och han minns hur ångbåtarna gick till ön innan vägen fanns.

– Det gick ångbåtar här men jag har inte åkt med dem. De gick från Göteborg, och sedan gick de runt Stenungsund upp för Halsefjorden. Det var mycket egna båtar man fick använda också, säger han.

Rolf minns litegrann av vägbygget men har var inte så gammal när den kom på plats. Han berättar att även om det gjordes en väg ut till ön, fans det inga andra vägar ute på ön att koppla ihop dem med.

– Jag var 10 år när vägen byggdes, så jag minns inte så där jättemycket. Det gick att köra en bit fram till den första ladugården på höger sida, och sedan slutade vägen.

Idag är vägen i princip den enda möjliga passagen ut till Lilla Askerön. Att det nu för tiden räcker med en kortare biltur från fastlandet för att ta sig ut till öarna, är ett resultat av Jacob Johanssons engagemang för 60 år sedan.

ANNONS