ST-tidningen vann Årets Dagstidning – i kategorin Årets Läsaraffär

I skarp konkurrens med två andra nominerade titlar vann ST-tidningen under onsdagskvällen Årets Dagstidning i kategorin Årets Läsaraffär.
– Det känns helt fantastiskt, säger chefredaktör Jacob Humlén.

ANNONS
|

Årets Dagstidning är ett årligt pris som delas ut av de svenska mediehusens branschorganisation Tidningsutgivarna. Över 120 bidrag hade nominerats i år till tävlingens nio olika klasser. Prisutdelningen skedde vid en gala på Berns i Stockholm under onsdagskvällen. Konferencierer var Jenny och Niklas Strömstedt.

– Det känns fantastiskt roligt och rätt galet att hela Mediesverige uppmärksammar allt hårt jobb som vi gör lokalt i Stenungsund, på Tjörn och på Orust, säger Jacob Humlén.

Redaktionen för ST-tidningen var på plats i Stockholm och jubel utbröt när ST-tidningens namn ropades upp som vinnare.

– Det här är ett stort erkännande och ger en rejäl skjuts i att vi ska fortsätta leverera en så bra journalistik som vi kan, säger Jacob Humlén.

ANNONS

ST-tidningen var en av tre nominerade titlar i kategorin Årets Läsaraffär, tillsammans med Omni Mer och GP Generation Z.

Det var i oktober 2021 som den då prenumererade tidningen Lokaltidningen STO slogs ihop med den helt annonsfinansierade ST-tidningen. Den nya tidningen blev en prenumererad tidning vars bevakningsområden omfattar Stenungsund, Tjörn och Orust. Bevakningen sker dygnet runt och året om. Dessutom ges det ut två papperstidningar i veckan.

Sammanslagningen gav resultat direkt och antalet prenumeranter steg snabbt. Även sidvisningarna på ST-tidningens app och sajt ökade kraftigt.

– Jag vill verkligen tacka redaktionen men också alla våra läsare som följt med in i den nya digitala tiden och som är villiga att betala för god lokal journalistik. Ett stort stort tack till alla er läsare, säger Jacob Humlén.

Motiveringen till ST-tidningens nominering löd:

”Att den digitala transformationen är särskilt svår på lokal marknad är välkänt. Att fusionera bolag eller titlar är i sig en svår process. Att dessutom gå över från gratis till betalda prenumerationer är oerhört utmanande. Men det lyckades, och mycket snabbt ökade man sina intäkter. En flerdimensionell transformation som redan efter mindre än ett år burit frukt, och som visar att allt är möjligt och att man kan lyckas med flera svåra utmaningar samtidigt. Nominerade till Årets Läsaraffär är: ST-tidningen.”

LÄS MER:ST-tidningen och Lokaltidningen STO slås ihop

LÄS MER:Nya ST-tidningen är här – detta gäller nu

LÄS MER:Därför är lokaljournalistik något särdeles fint

ANNONS