Benny Martinsson för båtarvet vidare – med engelskt lyxmärke

Båtbyggartraditionens vagga har Vindön kallats. I dag byggs inte längre några träbåtar här, men Vindön sjuder ändå av båtliv. Båtbyggaren Benny Martinsson är en av dem som ser till att föra traditionen vidare, med båtar byggda i England.

ANNONS
|

Säg Vindön och många tänker på båtbyggeri. Säg Benny Martinsson och lika många tänker på Nord West-varvet som drevs under många år nere vid vattnet på Vindön.

– Vi byggde totalt 600 Nord Westbåtar, först i Gäddebräcka men då det varvet brann, så flyttade vi hit till Vindön. 2013 designade jag min sista Nord Westbåt, säger Benny Martinsson.

Huvudkontor på Vindön

I dag finns en annan typ av exklusiva motorbåtar i det gamla Nord Westvarvet. Tre år efter att Nord West lades ned tog Benny Martinsson över agenturen för Princess-båtarna som byggs i England. Året efter, 2017, tog han över agenturen även i Danmark och Norge. I dag har Princess Yacht West Sweden sitt huvudkontor på Vindön, Orust, med egen marina, utställningshall och servicevarv.

ANNONS

– Det är egentligen det gamla Nord Westvarvet vi huserar i. Här har vi snickeri, lackering, verkstad, rekondavdelning och vi har lyft så vi kan lyfta i båtarna i vattnet.

Benny har totalt 21 anställda i företaget, varav 10 arbetar på Vindön. Förra året sålde han 33 nya Princessbåtar, därtill ska läggas en hel del begagnade som bytte ägare.

– Vi slöt kontrakt för 350 miljoner kronor förra året, säger Benny med ett leende.

75 miljoner kronor

Princess Yachts är ett av marinbranschens mest respekterade varumärken. Fabriken i Plymouth i sydvästra England har över 3 000 anställda. Företaget har tillverkat motorbåtar sedan 1965. Det breda modellprogrammet sträcker sig från 35 till 95 fot, det vill säga från 11 till 30 meter. Det är ingen båt för medelinkomsttagaren, den billigaste varvet säljer kostar 8,5 miljoner kronor, den dyraste har en prislapp på 75 miljoner kronor.

– Det är fantastiska båtar, oerhört hög standard och kvalitet rakt igenom.

Benny Martinsson visar runt i varvslokalerna. Här står Princessbåtar inomhus i väntan på service innan det är dags att lägga i dem för säsongen, men här finns även ett par Nord Westbåtar.

– Jag är stolt över alla år med Nord West och jag har fortfarande kunder som vill lämna in sina båtar för service här. Men båtbyggandet får någon annan göra. Jag är 64 år gammal och kommer inte bygga några egna båtar igen, men Princess har fått ta del av alla års erfarenhet jag har inom branschen.

Benny tillverkar själv

Fast båtbyggargenerna går inte ur honom. I verkstaden finns en snickeriavdelning där Benny tillverkar namnskyltar till sina gamla Nord Westkunder. Skyltarna görs helt efter de gamla mallarna, med samma färger och typsnitt.

– Jag är ju hantverkare, båtbyggare, i grund och botten och det här är ganska så roligt att fortsätta pilla med.

Varvet på Vindön är den tredje största distributören av engelsktillverkade Princess Yachts i världen och för det har Benny vunnit fina utmärkelser.

– Det är roligt när det går bra, så klart.

I helgen kommer Benny medverka vid den nya flytande båtmässan i Eriksberg i Göteborg. Åtta stora nya båtar från Princess körde därför i konvoj från Vindön, via Stenungsund och Marstrand under torsdagen. Den största, Princess Y 72, med Benny vid ratten.

– Vi åker ned med åtta olika modeller, den minsta är en Princess V40 och sedan är det olika storlekar upp till Y72. Det är skandinavisk premiär för Y72, den är så ny att första kunden ännu inte sett sin båt.

LÄS MER:Båtbyggaren som för hantverkskunnandet vidare till nästa generation

LÄS MER:Christoph Rassy har seglat vidare – så minns båtbranschen honom

LÄS MER:Polisbåt utsedd till årets motorbåt

ANNONS