Den nuvarande färjan Hakefjord, här på väg ut från Rönnäng, behöver bytas ut mot en modern färja till öarna Åstol och Dyrön. Foto: Lasse Andrée
Den nuvarande färjan Hakefjord, här på väg ut från Rönnäng, behöver bytas ut mot en modern färja till öarna Åstol och Dyrön. Foto: Lasse Andrée Bild: -

Tjörnfärja under utredning

En ny färja behövs snarast möjligt för trafiken till Åstol-Dyrön-Tjörnekalv. Samtidigt måste också det klaras ut vem som ska driva linjen i framtiden och vilken roll Västtrafik ska spela.

ANNONS
|

Det här framkom på torsdagen vid kommunstyrelsens arbetsutskott på Tjörn där en motion av Tjörnpartiets Gert Kjellberg om ett färjebyte skulle besvaras. Kommunstyrelsens arbetsutskott konstaterade att frågan om färjebyte redan är igång via en kommunal utredning som Tjörns Hamnar AB leder. Frågan har varit aktuell sedan 2017 då den första utredningen startade.

Gert Kjellberg menar i motionen att en utredning också ska innefatta en dialog med Västtrafik om ett nytt fartyg vad gäller bland annat säkerhet, passagerarkapacitet och miljöpåverkan. Viktigt är att färjan klarar ambulanstransporter. Han vill också veta vilka ekonomiska konsekvenser det får om Tjörns Hamnar AB eller kommunen är ägare till en ny färja och vilka möjligheter det finns att utnyttja nuvarande färjor vid ett nytt avtal med Västtrafik.

ANNONS

Styrelseordföranden i Tjörns Hamnar AB Bo Bertelsen (M) säger att alla dessa krav ska innefattas i den utredning som redan är startad och när det gäller kraven och vilken typ av färja man ska ha måste det gå fort i utredningen så man vet vad som gäller:

– När vi har vår internutredning klar – som leds av Tjörns Hamnars tf vd Janina Liljekvist – då ska vi ha en konsult som kan rita på en ny färja efter de krav och specifikationer vi har. Vi ska se till att en ny färja får sådan kapacitet att öborna blir nöjda. Sedan är det så att det tar några år innan en ny färja är byggd och i drift.

Bo Bertelsen berättar att Tjörns kommun i dag har ett avtal med Västtrafik om driften fram till 2022 och sedan får man se hur driftfrågan löses för framtiden. Här har under 2019 har också ett antal skrivelser inkommit till kommunen. Bland annat har både Tjörns Omnibustrafik, Gunnars Båtturer och en grupp bestående av personal vid färjorna förklarat att de är beredda att ta hand om driften av färjetrafiken.

En central fråga är också vilken roll Västtrafik ska spela när det gäller skärgårdstrafiken. Västtrafik har i höst startat en egen utredning om färjetrafiken längs hela Göteborgs skärgård och Bohuskusten och där ingår också en granskning av framtiden för linjerna på Tjörn och Orust.

Samtidigt har samhällsföreningarna på Åstol och Dyrön begärt att den gamla reservfärjan Tjörn ska tas ur drift efter som den är otidsenlig. Formellt är det samtidigt så enligt uppgifter att denna äldre och mindre färja har certifikat som är mer omfattande för trafik i hårt väder än den nyare färjan Hakefjord.

Lasse Andrée

0303-72 82 28

redaktion@lokaltidningensto.se

ANNONS